Executați strategie, nu oportunități
Cum deosebești o adevărată oportunitate de o adevărată capcană? Capcana este o oportunitate care nu are nicio legătură cu strategia ta.
“A apărut o oportunitate!”.
Cum reacționezi la această veste? Agenda ta este oricum plină, te mai interesează “încă o” oportunitate? De unde știi că nu e o capcană? Capcana este o ocazie de a risipi timp și energie fără a genera vreun rezultat deosebit. Face parte din “zgomotul tactic”, adică lista nesfârșită de urgențe generate de alții.
Dacă nu vrei să-ți pierzi timpul cu false oportunități (capcane), dar nici nu ai vrea să ratezi oportunități reale, ai un singur criteriu de aplicat pentru a decide: alinierea cu direcțiile strategice. Intră acțiunile pe care le presupune respectiva “oportunitate” în direcțiile tale strategice? Te ajută să-ți îndeplinești vreun obiectiv strategic? Dacă răspunsul este DA, atunci ai în față o oportunitate. Dacă e NU, atunci e o capcană.
Desigur, tot mecanismul de selecție are sens doar dacă îți știi cu claritate direcțiile strategice și obiectivele strategice. În cazul în care acestea sunt vagi, sau lipsesc cu desăvârșire, poți fi cu ușurință o victimă a zgomotului tactic!
Construiește-ți în liniște strategia, plecând de la viziune. Când ai 3-4 direcții strategice descompuse în obiective (tot câte 3-4 pentru fiecare), decizia de a evita o capcană este ușoară. Capcanele nu te ajută să-ți îndeplinești obiectivele și e întotdeauna mai greu să ieși din ele decât să le eviți.